Leermeestercursus: intervisie je wel?

Coach en bestuurskundige Petra Hiemstra kwam langs bij Nelis. Petra besprak samen met leermeesters Erik, Jack, Ronny en Roy hoe ze talenten begeleiden en waar ze tegenaan lopen. Samen onderzochten ze of intervisie* iets is wat hen kan helpen de talenten nog beter te begeleiden en hoe hun eigen meesterschap daarbij een rol speelt. Voor glazenwassers is het nogal onbekend terrein, maar Nelis gebruikt deze zoektocht om de opleiding van talenten steeds een stukje beter te maken.

Lessen van Petra

Leermeesters willen talenten op weg helpen, maar dat gaat niet altijd meteen goed. ‘Posttraumatische groei’ is een nieuw concept dat Petra de leermeesters aanreikt. Het wil zeggen: sterker door ellende. In dit proces moeten talenten heel goed worden begeleid. Vaak is verbetering mogelijk door eerst te erkennen waar iemand mee zit, vertelt Petra. Meestal is dat een ‘quick win’. Leermeesters leren ‘coachend’ leiding te geven. Dit betekent dat ze de talenten uitnodigen zoveel mogelijk met oplossing voor vraagstukken te laten komen, zonder dat leermeesters meteen een oplossing aandragen. Mensen zijn immers het meest loyaal aan oplossingen die ze zelf verzinnen.

Ervaring delen

Meerdere leermeesters vinden het lastig dat niet altijd weten wie ze precies begeleiden. Er ontstaat een gesprek over hoe ze daarmee op hun eigen manier mee omgaan. Erik stelt voor: “Als talenten liever niet over zichzelf praten, vraag ik: “Wil je misschien naar mijn verhaal luisteren? Ik vertel dan mijn levensverhaal. Meestal komen ze dan wel los.” Voor hem werkt het goed voor de samenwerking met talenten om je als leermeester kwetsbaar op te stellen.

Lastige situaties

Petra nodigt de leermeesters uit: deel een situatie waarin je het lastig vond om goed te handelen om te communiceren met een talent. De rest van de groep draagt vragen aan die de leermeester zichzelf zou kunnen stellen om goed met de situatie om te gaan: “Hoe zou je zelf geholpen willen worden? Wat heb je tot nu toe gedaan en hoe reageerde hij toen?” Deze vragen kunnen leermeesters helpen meer inzicht te krijgen in waarom bepaald gedrag hen raakt. In de hierop volgende ronden krijgen ze tips aangereikt waardoor ze in de nabije toekomst ook andere interventies kunnen uitproberen.

Benieuwd naar het interview met Petra? Lees het hier!

* een georganiseerd gesprek tussen 6-8 vakgenoten. Onderwerp van gesprek is een door een van hen ingebrachte casus over het werk vergezeld door een intervisievraag. Het is een korte beschrijving van een situatie waarin de casusinbrenger zelf een actieve rol heeft en die hij ervaart als een puzzel.