Wits Utrecht: "Het geeft een goed gevoel dat we impact maken"

Sinds 2015 werken Nelis en Wits Utrecht samen om ongekende talenten aan het werk te helpen. Nelis gaat in gesprek met directeur en mede-eigenaar Jacob en sociaal coördinator Renske over maatschappelijk verantwoord ondernemen, de samenwerking met Nelis en hoe dit leidde tot een succesvol evenement voor iedereen die het schildersvak wil leren kennen: de Kwastendag.

Mede-eigenaar en een sociaal coördinator

Jacob werkt al sinds 1998 bij Wits. Hij vervulde binnen het bedrijf verschillende functies waarin hij zijn technische achtergrond inzette. Tot 2008 was Wits onderdeel van een holding, maar sinds dat jaar is Wits Utrecht deel van een samenwerkingsverband met zes andere bedrijven; Wits Vastgoedonderhoud Nederland. Sinds 2008 is Jacob mede-eigenaar. Renske werkt nu 4,5 jaar bij Wits en ze doet van alles. Ze begon als woonconsulent. Nu is ze sociaal coördinator. Haar takenpakket blijft uitbreiden: ze betrekt bewoners bij projecten van Wits, ze informeert hen over de voortgang en bespreekt welke impact dat op hen heeft. Ook ondersteunt ze Jacob met HR-taken, ze zorgt voor een goede social return én ze is binnen Wits de kartrekker van de Kwastendag. Renske zoekt altijd naar uitbreiding: “Ik wil meer met diversiteit en inclusie aan de slag.”

Even over de Kwastendag

Afgelopen september vond de vierde editie van de Kwastendag plaats. Wits, WIJ 3.0, Nelis en vier andere co-makers van Mitros (nu Woonin) werkten een klein idee uit tot een jaarlijks terugkerend evenement. De Kwastendag is de aftrap van het (om)scholingstraject ‘Je leven in de verf’. Tijdens deze doe-dag kan iedereen ontdekken of het schildersvak iets voor hen is. Een idee dat Jacob meteen aansprak: “Als we echt impact willen maken, moeten we dat samen doen. Inmiddels hebben we net een vierde wervingstraject met een leerwerktraject afgerond.” Renske is een van de organisatoren van de Kwastendag en benadrukt de waarde ervan: “Voor mensen die niet weten wat ze willen doen, helpt de Kwastendag in de zoektocht naar wat ze willen doen.” Jacob ziet kansen voor uitbreiding: “De Kwastendag zou ook in andere regio’s georganiseerd kunnen worden. We zouden dove mensen of jongeren die praktijkscholing volgen kunnen begeleiden.”

Bewust leuker

Wits heeft veel aandacht voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Niet alleen zeggen: “Iedereen mag er zijn”, maar dit ook in daden realiseren, is voor Wits belangrijk. Wits koopt schoonmaak, gevelreiniging, attenties en kerstcadeaus voor werknemers sociaal in. Jacob maakt daarbij een kanttekening: “Mensen willen op een bepaald moment eigenlijk even een ‘niet-sociaal’ kerstpakket. Dat kunnen wij leuk vinden, maar niet iedereen wil elk jaar een kerstpakket met een sociale boodschap. Soms verlangt iemand gewoon naar een goed kerstpakket met een lekkere inhoud.” Renske ziet een middenweg: “Vorig jaar was de inhoud van de pakketten niet sociaal, maar we lieten het wel sociaal inpakken.” De impact die Wits maakt is niet perse nieuw, maar Jacob en Renske zijn zich er wel steeds meer van bewust. “Het maakt ons werk veel leuker. Het geeft een goed gevoel dat we impact maken.”

Samenwerking met Nelis en de toekomst

Jacob en Renske zijn zelf niet zoveel in contact met Nelissen, omdat ze niet zelf bij de projecten rondlopen. Van collega’s horen ze dat het fijn is om met de talenten te werken. Renske voegt toe: “Wat mij altijd opvalt, zijn de socialmedia-uitingen van Nelis. Alles klopt en alles is op elkaar afgestemd. Nelis gebruikt leuke woordspelingen en heel veel positiviteit en enthousiasme. Dat vind ik heel sterk aan het merk Nelis.” Jacob haakt in met een verbeterpunt voor Nelis. “Het reinigings- en glasbewassingswerk moet gewoon kwalitatief goed zijn, ongeacht wie het uitvoert. Daar moeten we voor betalen, dus we verwachten kwaliteit.” De toegevoegde waarde zit volgens Jacob vooral in de ervaring en adviezen die Ian kan brengen. “Ik ben altijd enthousiast als Ian in de buurt is, ik krijg daar energie van.”