DE SOCIAL HANDPRINT VAN NELIS 2019

Wij doen mee aan de SDG's!

Sociale ondernemingen en maatschappelijke initiatieven dragen ontzettend veel bij aan de maatschappij en vaak veel meer dan ze zelf denken. MAEX ging in gesprek met Ian Smeyers, oprichter van sociale onderneming Nelis Company, over het maken van impact, de maatschappelijke waarde ervan en het zichtbaar maken van die impact door middel van de Social Handprint.

“Ik zie nu dat we een hele grote waarde hebben weten te creëren. Ik ben trots op onze Social Handprint”

Een arm om hun schouder en een schop onder de kont

Ian’s Opa Nelis was de “opera zingende, moppen tappende glazenwasser die op 5-hoog draaide over de raamkozijnen”. Een bekend fenomeen in Den Haag die jongens op sleeptouw nam die dreigden van het juiste pad af te raken. Zo werd Ian op 10-jarige leeftijd ook meegenomen door zijn opa en stond hij al glazen te wassen. Hij startte uiteindelijk zijn eigen glazenwassersbedrijf en richtte in 2011, geïnspireerd door zijn opa, stichting Nelis op. De Stichting en het bedrijf vormen nu samen Nelis Company. Met Nelis Company bieden ze jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans door ze op te leiden, te coachen en te laten werken voor hun geld. Ian vertelt dat dit gebeurt met de insteek “een arm om hun schouder en een schop onder de kont”. Zo staat Nelis aan hun kant, in plaats van tegenover ze, maar worden ze tegelijkertijd aan het werk gezet.

DE WAARDE VAN IMPACT

Wat Nelis Company doet draagt enorm bij aan de maatschappij. Die waarde blijkt lastig te duiden. Ian vertelt: “Wanneer men kijkt naar de percentages van de slagingskansen van de mensen die wij opleiden, zijn die misschien niet altijd even hoog, maar wat is het dan waard dat iemand met zes kinderen nu werkt en zijn gezin kan onderhouden? Dat is toch van onschatbare waarde?”.

De Social Handprint van MAEX maakt die zachtere waarden hard. Door ze te verbinden aan de Sustainable Development Goals, de werelddoelen van de Verenigde Naties. De Social Handprint van Nelis Company maakt zichtbaar dat Nelis Company bijdraagt aan waardig werk, verminderen van ongelijkheid, maar ook aan armoedebestrijding en educatie bijvoorbeeld. Omdat Ian heeft aangegeven dat ook in euro’s zichtbaar te willen maken geeft de Social Handprint van Nelis Company voor 2020 een geprognotiseerde impactwaarde van €860.000,-. Ian: “De hoogte van het bedrag verrast mij altijd. Ik zie nu dat wij toch wel een hele grote waarde creëren. Het bevestigt voor mij dat je soms veel meer waarde levert dan dat je terugkrijgt.”.

HET NU VAN DE IMPACTMETING

Naast dat ze nu inzicht hebben gekregen in de waarde van de impact die ze maken vertelt Ian dat ze de impactmeting ook goed kunnen gebruiken bij aanvragen van subsidies en het overtuigen van potentiele klanten. Zo vertelt Ian: “Nelis adviseert een vijftal vastgoedonderhoudsbedrijven die zich samen met hun klant Mitros in Utrecht hebben verenigd als comakers om gezamenlijk meer waarde te creëren. Wij helpen bij het invullen van de Social Return door het opzetten van een eigen academie volgens het principe van de Nelis Aanpak, het Kwastenproject. Tijdens “Kwastendagen” worden schilders met een afstand tot de arbeidsmarkt geworven, opgeleid en gecoacht om uiteindelijk aan de slag te gaan bij één van de comakers. Nadat we vorig jaar uiteindelijk twee kandidaten aan duurzaam werk hebben geholpen, werden er wel wat kritische vragen gesteld over het organiseren van een tweede Kwastenproject. Ik heb de projectleider van het Kwastenproject toen gevraagd om een MAEX-profiel met Social Handprint aan te maken, wat een maatschappelijke waarde van €110.000 opleverde. Hiermee heb ik ze kunnen overtuigen een tweede project te starten”.

Impact maken, meten en managen wordt steeds belangrijker. De Social Handprint van MAEX kan je daarbij helpen.

Wil jij ook inzicht in jouw sociale impact en ben je benieuwd naar wat MAEX nog meer voor je kan betekenen? Ga dan naar www.MAEX.nl en maak een gratis MAEX-profiel aan.