Peter Boelhouwer: “Een goede facilitair manager kijkt naar het hele plaatje”

De kerstmarkt aan ‘t Haagse Lange Voorhout trekt elk jaar zo’n 30.000 bezoekers per dag. Hoe regel je dan dat je alle facilitaire zaakjes helemaal op orde hebt? Waar moet je allemaal aan denken? De jongens van Project Talent liepen een dagje mee met mede-oprichter Peter Boelhouwer en kregen uitleg over de voorbereiding van de kerstmarkt. De maatschappij wordt misschien steeds individualistischer, maar Peter focust zich al vroeg in het jaar op de verbindende feestdagen. Hij vindt het leuk om mensen elk jaar weer bij elkaar te brengen. Razende Reporter Willy neemt je mee bij een kijkje achter de schermen.

De voorbereiding van de kerstmarkt duurt driekwart jaar. Terwijl we onder elektra-aanleggende boomklimmers langslopen en ‘t Lange Voorhout betreden begint Peter te vertellen: “Iedereen die helpt de voorbereidingen te treffen zijn gecertificeerd, van de elektromonteurs tot de bomenklimmers. Veiligheid staat voorop. Zo ook voor het terrein zelf.” We hebben dit jaar nieuwe schelpen, dat is ook een facilitair dingetje. De bomen die hier staan zijn monumentale bomen. Schelpen zijn zout, dus om de bomen te onderhouden moet je goed uitzoeken welke schelpen je kan gebruiken en welke niet. Dat valt allemaal binnen het facilitaire proces.”

De mogelijkheid om te pinnen, crowdmanagement en veiligheid… Peter denkt overal over na. Crowdmanagement houdt in dat je de mensen goed verspreid over het evenemententerrein. “Om te zorgen dat mensen niet uren in de rij hoeven te staan en zo een opstopping veroorzaken bij het halen van een kopje koffie, zijn de koffietentjes verspreid over de markt. Zo zorgen we ervoor dat de mensen zich natuurlijk verdelen.” Peter haalt daarbij de calamiteitenroute aan. Parallel aan de markt is een weg afgezet, waar alleen hulpdiensten langs mogen. Dat is ook de weg naar de ‘backstage’. “Een goede backstage bepaalt of je evenement aan de voorkant er goed uit komt te zien”, beschrijft Peter. Bij de talenten daalt het besef in: er komt heel veel kijken bij het organiseren van een evenement, zoals de kerstmarkt.

“Dit jaar besteden we extra aandacht aan awareness”

De kerstmarkt op het Lange Voorhout is altijd een grote happening in Den Haag. De opbouw zorgt voor veel uitlaatgassen, er hangt overal versiering, er zijn warme dranken en muziek tentjes… De markt verbruikt veel energie, daar is Peter zich van bewust. “Dit jaar besteden we extra aandacht aan awareness. We vragen aan bezoekers of ze hun bekertjes terug willen geven en we hebben speciale cleanteams die de bekertjes continu schoonmaken.” Voor het eerst dit jaar werd bij de opbouw biodiesel gebruikt.

Uiteindelijk gaat het allemaal om consumentenbeleving. De bezoekers moeten gaan consumeren. Peter vraagt zich elk jaar weer af: “Wat is die consumentenbeleving? Wat willen we bij ze bereiken?” Zorgen dat je doelgroep je product mooi vindt, is de basis van goed ondernemerschap. Op de kerstmarkt is alle elektra netjes weggewerkt, waardoor veel sfeer overblijft. De markt is fotogeniek en trekt met alle gezelligheid elk jaar weer veel mensen. Voor de jongens het Lange Voorhout verlieten gaf Peter hen nog een belangrijke boodschap mee: “Vraag jezelf eens af hoe je iets nog beter kan maken, dan kan je echt verschil maken.”